DAVETLİ KONUŞMACILAR
Akın Atauz
Tevfik Balcıoğlu
Halit Berkay Gürsoy
Program | ||
11 Eylül 2024, Çarşamba | 12 Eylül 2024, Perşembe | 13 Eylül 2024, Cuma |
Akın Atauz 13:45-14:45 ODTÜ Mimarlık Amfisi | Tevfik Balcıoğlu 13:45-14:45 ODTÜ Mimarlık Amfisi | Halit Berkay Gürsoy 13:30-14:15 ODTÜ Mimarlık Amfisi |
Akın Atauz
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ, KENT VE TASARIM
11 Eylül 2024 Çarşamba, 13:45-14:45
ODTÜ Mimarlık Amfisi
İklim değişikliği, küresel olarak tüm biyosferi, kırı ve kentleri radikal bir biçimde etkileyecek. Tasarım, bu dönüşümün daha iyi karşılanması ve daha iyi tolere edilebilmesi bakımından en etkili olabilecek araçları, yöntemleri ve tartışmayı geliştirebilecek bir alan olarak düşünülebilir.
İklim değişikliğine karşı neyi tasarlayacağız ve nasıl tasarlayacağız? Kavrama nasıl bakacağız ve ana ilkelere, tasarımın etiğine ve güçlü sorunlarla karşılaşmayı bekleyen toplumla ilişkilere nasıl yaklaşacağız? Bireysel ve toplumsal kullanışlar ya da yaşam izlekleri için farklı nitelikte tasarım yaklaşımları söz konusu olabilir.
Bu sorulara,
- eğer kamusal bir yarar üretmek için düşünülüyorsa, tasarımın kolektif etkinliğini artırmak için demokratik sürecin nasıl geliştirilebileceği,
- ihtiyaçlardan bağımsız ve sıçrayarak gelişen teknolojik kazanımların tümel getiri ve götürüleri dikkate alınarak, belirlenecek her düzey için, basit/sade ve gerektiği kadarla yetinen yaklaşımların nasıl yaygınlaşabileceği,
- neo-liberal ekonomi ve küreselleşme koşullarında yaşıyor olsak da, erişilebilir çevremiz ve yerelleşme ile ilgili kavramların, malzeme seçiminden kullanım aşamasına ve sonrasına kadar nasıl öncelik kazanabileceği
ve benzeri konularda, doğal afet, sosyal ve ekonomik kriz, iklim krizi, devam edecek göç gibi giderek güçleşecek durumlarda, refah düzeyini azaltmadan küçülen yeni bir yaşam için, tasarımın bakış açısı ve yaklaşımıyla, daha iyi yanıtlar aranabilir belki.
Özgeçmiş
Akın Atauz, 1968 yılında ODTÜ Mimarlık Fakültesi Şehircilik Bölümünden mezun oldu. 1970 yılında, aynı fakültede Bölge Planlama yüksek lisans eğitimini tamamladı. 1973 yılında da Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsünde ikinci yüksek lisans derecesini aldı. Daha çok özel sektörde ve genellikle proje bazında, kırsal planlama ve bölge planlama alanlarında çalıştı. 1980 ertesinde, çevre veya ekoloji ile ilgili konularda, kentsel ve toplumsal eylemlerde çaba gösterdi, ayrıca bu konulardaki projelerin bazılarında gönüllü olarak çalıştı. Çalışma yaşamının son bölümünde ise, genellikle toplumsal cinsiyet eşitliği ya da genel olarak eşitlik ve hak, insan hakları, kentli hakları gibi konularda, gönüllü veya ücretli olarak çalışmaya devam etti. Bölge plancılığı çalışmaları, bilimsel veri toplama teknikleriyle bilginin derlenmesi ve analiz edilebilir hale getirilmesi, çalışmaların düzenlenmesi ve sistemleştirilmesi ve gelecek öngörülerine göre önlemlerin veya programların düzenlenebilmesi ve tartışmaya açılabilmesi amaçlarını taşıyordu. Şehircilikle ilgili çalışmaları ise, planlama niteliğinde değil, daha çok yerleşim yerindeki ekolojik, toplumsal ve insan eliyle yapılan müdahalelerin etkilerini anlama, kentlerdeki toplumsal ve kültürel süreçlerin etkileşimleri üzerinde düşünme ve bu süreçlerin kentsel kimliklerle nasıl ilişkilendiği, bu kimliklerin 20. yüzyıldaki büyük kopuşlara rağmen, daha çoğulcu ve katılımcı, demokratik bir kentliliğe doğru gelişebilme olanaklarıyla ilgili oldu. Son dönemde, sadece toplumsal cinsiyet, kentli hakları ve kent, demokrasi/katılımcı demokrasi konularıyla ilgileniyor. 2011’den bu yana Ankara’da Solfasol adlı yerel bir gazetede amatör olarak çalışıyor ve Yeşil Gazete adlı internet gazetesinde haftalık yazılar yayımlıyor.
Tevfik Balcıoğlu
ENDÜSTRİYEL TASARIMDA MUHTEMEL YÖNELİŞLER
12 Eylül 2024 Perşembe, 13:45-14:45
ODTÜ Mimarlık Amfisi
Endüstriyel tasarımdaki muhtemel gelişmelerin doğrusal olmayan çok boyutlu bir yaklaşımla ve diğer disiplinlerle de ilişki kuran bir tutumla ele alınması gerektiği kanısındayım. Bu çerçevede, Türkiye’de endüstriyel tasarımın gelişimi üzerine, üç alanda deneyim, gözlem ve varsayımlara dayanarak bazen spekülatif olabilecek değerlendirmelerde bulunacağım. Birincisi, “içten dışa” diye adlandırdığım, mesleğin iç dinamiklerinin zorunlu kıldığı kopuşlar ve yeni tasarım uzmanlıklarının belirmesi süreci; sistem tasarımı, servis tasarımı, deneyim tasarımı ve benzeri oluşumlar. İkincisi, dünyanın “hal ve gidişi” ile ilgili. Bu yüzyılın gündeminde neler var ve bu konular endüstriyel tasarımı nasıl ilgilendiriyor? Stanford Üniversitesi’nin Torus Projesi’nin önemi ne? Üçüncüsü, üzerinde yoğunlaşılması gerektiğini düşündüğüm konular. Bunların başında yapay zekâ, dronlar ve robotlar geliyor. Bu bölümde yanıtlardan ziyade sorular yer alıyor: Yapay zekâ, tasarımı ve tasarım eğitimini nasıl etkiler? Dron teknolojisine adını yazdıran Türkiye bunu yapay zekâyla buluşturup fark yaratabilir mi? Otomobil yapmak yerine acaba robot yapmak daha ciddi bir atılım mı olurdu?
Özgeçmiş
Tevfik Balcıoğlu, 1953 İzmir doğumludur. Orta Doğu Teknik Üniversitesinden Mimarlık alanında lisans, yüksek lisans ve doktora derecelerine sahiptir. Royal College of Art’a devam etmiş (1988-90), Goldsmiths’ College’da (1991) çalışmış ve Kent Institute of Art and Design’da, Üç Boyutlu Tasarım Bölümünü kurup yönetmiştir (1992-2002). İzmir Ekonomi Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesinin kurucu dekanı (2004-2011) ve 4T: Tasarım ve Tasarım Tarihi Topluluğu Derneğinin kurucu başkanıdır (2014-2018). Yaşar Üniversitesinde rektör yardımcılığı (2012-2015) ve tasarım profesörlüğü (2011-2018) görevlerini üstlenmiştir. Balcıoğlu, bir dönem “XXI Mimarlık, Tasarım, Mekan” dergisinde köşe yazarlığı yapmıştır. 1999-2022 yılları arasında Avrupa Tasarım Akademisi (EAD) ve Uluslararası Tasarım Tarihi ve Tasarım Çalışmaları Komitesi (ICDHS) yönetim kurulu üyeliklerinde bulunmuştur. İzmir Akdeniz Akademisinin Tasarım Koordinatörü, Yönetim Kurulu Üyesi ve Bilimsel Komite Üyesi olarak görev yapmıştır (2012-2018). İzmir-Deniz projesinde yer almış, Tasarım Koridorları yarışması ve İyi Tasarım İzmir projelerini önerip gerçekleştirilmelerine katkıda bulunmuştur. Balcıoğlu, Urla’da, 450 yıllık bir Osmanlı yapısını satın alarak restore etmiş ve “TB Evi, Tasarım Kütüphanesi, Faruk Tabak Okuma Odası” adıyla, kamuya açık bir kütüphaneye dönüştürmüştür. Bu yapı, 2017 yılında İzmir Büyükşehir Belediyesi, Tarihe Saygı Yerel Koruma Ödülünü kazanmıştır. 2018’de Avrupa Tasarım Akademisi: EAD’nin Hizmetinde Yaşam Boyu Tasarım ve İnovasyon Ödülü’nü almıştır. “On Design: Theory, History, Education and Practice” (2024) ve “Tasarım Dünyasına Yolculuk Rehberi” (2024) kitaplarının yazarıdır.
Halit Berkay Gürsoy
İNOVASYONUN YENİ SINIRLARI: YARATICI ENDÜSTRİLERDE YAPAY ZEKÂ KULLANIMI
13 Eylül 2024 Cuma, 13:30-14:15
ODTÜ Mimarlık Amfisi
Tasarım süreçlerinde yapay zekânın rolü, günümüzde hem tasarımcılar hem de şirketler için önemli bir yenilik alanı haline gelmiştir. Yapay zekâ, tasarım süreçlerini daha etkin ve verimli hale getirerek yaratıcı endüstrilerdeki inovasyon yeteneğimizi artırmaktadır. Bu sunumda, yapay zekânın tasarım süreçlerine nasıl entegre edildiğini ve bu süreçleri nasıl dönüştürdüğünü inceleyeceğiz. Yeni nesil teknolojiler ve en çok kullanılan yapay zekâ araçlarına odaklanarak, geleceğin tasarım teknolojilerinin neler sunabileceğini keşfedeceğiz. Dünya inovasyon döngüsünü ve bu döngünün rekabet dinamiklerini nasıl şekillendirdiğini ele alacağız. Profesyonel iş hayatından örneklerle, yapay zekânın gerçek dünyadaki uygulamalarını gözlemleyerek, bu araçların yaratıcı endüstriler için nasıl vazgeçilmez hale geldiğini tartışacağız. Yapay zekânın sunduğu imkânların, tasarım alanında nasıl daha bağımsız ve yenilikçi düşünceler oluşturabileceğini, bu yenilikçi düşünce biçiminin inovasyona nasıl katkı sağlayabileceğini inceleyeceğiz. Yapay zekânın tasarım dünyasına kazandırdığı yeni perspektiflerle, tasarım süreçlerindeki potansiyel zorlukları nasıl aşabileceğimizi değerlendirirken, inovasyonun itici gücü olarak yapay zekânın gelecekte tasarım stratejilerini nasıl belirleyeceğini ve tasarımcıların bu dönüşümü nasıl kucaklaması gerektiğine dair ipuçlarını tartışacağız.
Özgeçmiş
Berkay Halit Gürsoy, Marmara Üniversitesi Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü mezunudur. Mezuniyetinden sonra yine Marmara Üniversitesinde semantik ürün incelemeleri alanında yüksek lisans eğitimine başlamıştır. Kariyerine Vestel’de tüketici elektroniği alanında çalışarak başlayan Gürsoy, beyaz eşya alanında çeşitli tasarımlar yaparak teknolojik yenilikler ve tasarım süreçleri konusunda çalışmalar gerçekleştirmiştir. Daha sonra otomotiv sektörüne geçerek, Anadolu Isuzu’da endüstriyel tasarımcı olarak görev almıştır. Anadolu Isuzu bünyesinde tasarım ve inovasyon süreçlerinde yer alarak şirketin küresel tasarım stratejilerine katkı sağlamıştır. Kariyerine Anadolu Isuzu’da endüstriyel tasarım uzmanı olarak devam etmektedir. Gürsoy, ENTA’da (Endüstriyel Tasarımcılar Derneği) yönetim kurulu üyeliği yaparak sektördeki gelişmeleri yakından takip etmiş ve meslektaşlarıyla bilgi paylaşımında bulunmuştur. Ek olarak, Türkiye’deki tasarım yarışmalarında jüri üyeliği yapmakta ve mesleki deneyimlerini paylaşmak üzere Karabük Üniversitesi, Özyeğin Üniversitesi, ODTÜ, Marmara Üniversitesi, Kadir Has Üniversitesi ve Medipol Üniversitesi başta olmak üzere birçok üniversitede seminerler vermektedir. Mesleki kariyerine devam ederken, Anadolu Isuzu’da yapay zekâ alanında birimlerin yetkinliklerini artırmak amacıyla sunuşlar ve çalıştaylar düzenlemektedir. Tasarımın ve teknolojinin kesişim noktalarında yenilikçi çözümler üretmeyi hedefleyen Gürsoy, endüstriyel tasarım alanındaki bilgi birikimini güncel gelişmeler perspektifinde sürekli olarak genişletmektedir.